Sjekklistemaler (innstillinger)

I denne oversikten kan du se hvilke sjekklister som finnes i systemet, og du kan ender på de som allerede ligger her samt opprette nye. For å redigere en sjekkliste kan du trykke på penn-symbolet på en mal, eller du kan markere en mal for å endre på grupper og oppgaver.

Opprette sjekklistemal

Eksempler på sjekklister kan være onboarding, offboarding, intern revisjon, oppfølging av medarbeider, liste over utstyr som man skal anskaffe, osv.

Sjekklister består av flere elementer. Hver sjekkliste har et navn og en type, en kategori, grupper og oppgaver. Type definerer hva den skal brukes til, mens medarbeider sier noe om hvor den skal brukes. En sjekkliste kan ha flere grupper og oppgaver. Grupper er grupperinger av flere oppgaver, gjerne oppgaver som er innenfor samme kategori, som gjør det enklere å holde oversikten. Oppgaver er en handling som skal utføres når man gjennomfører sjekklisten, og hver av disse kan ha sin separate tidsfrist og ansvarlige. Tidsfrist kan skrives i antall hele dager, og vil være i relasjon med måldato du setter når du tar sjekklisten i bruk eller oppstartsdato for en ny ansatt, dersom det brukes til onboarding. For å opprette en ny sjekklistemal gjør du følgende: 

Selve malen:

  1. Trykk "+ Ny sjekklistemal".
  2. Gi malen et navn, definer type og kategori.
  3. Skriv gjerne en beskrivelse for å gjøre det enklere å huske formålet med listen.
  4. Trykk "Lagre" for å opprette.

Når du har opprettet selve malen må du opprette minst en gruppe for å å begynne å legge til oppgaver. For å opprette en ny gruppe gjør du følgende:

  1. Sørg for at malen din er markert.
  2. Trykk på "+ Ny Gruppe".
  3. Gi gruppen et beskrivende navn.
  4. Sett rekkefølge. Oppgave 0 vil komme først, så 1, så 2, osv.
  5. Trykk "Lagre" for å opprette.

Nå som vi har en gruppe kan vi begynne å legge inn oppgaver som skal gjennomføres. For å gjøre dette gjør du følgende:

  1. Inne i gruppen du har laget, trykk på "+ Ny oppgave".
  2. Sett navn og rekkefølge på oppgaven.
  3. Skriv en nøyaktig beskrivelse av hva oppgaven innebærer.
  4. Velg tidsfrist. Merk at denne også kan være negativ, hvis det er ting som skal gjennomføres før måldato.
  5. Velg hvem som skal gjennomføre oppgaven. Når sjekklisten blir tatt i bruk vil oppgaven bli knyttet til en bruker i systemet basert på hva man velger her.
  6. Legg inn en ekstern lenke dersom relevant.
  7. Trykk "Lagre" for å opprette". 
Fant du det du lurte på? Takk for tilbakemeldingen! Vi kunne ikke lagre din tilbakemelding